Nyt lovkrav til webbutikker

Klageportal
Den 15. februar 2016 trådte der en ny lov i kraft, hvorefter alle danske webbutikker skal have et link på hjemmesiden til en ny klageportal: ”Online Dispute Resolution”. Henvisningen til den nye klageportal skal være nem at finde for kunden.
Danske webbutikker har pligt til at fortælle kunderne om klagemuligheden gennem den nye klageportal. Hvis man fremsender tilbud til privatkunder via e-mail, skal man derfor angive et link til den nye klageportal i e-mailen.

Hvis man ikke linker til den nye klageportal gennem e-mail eller hjemmesiden, kan man ifalde bødestraf, indtil man bringer forholdet i orden.
Den nye klageportal skal sikre forbrugere i alle EU lande. Hvis man som dansk forbruger f.eks. har købt varer gennem en fransk webbutik, som man ikke er tilfreds med, så kan man fra den 15. februar 2016 klage over varerne via den nye klageportal. Klagen kan udfyldes på dansk, hvorefter den vil blive oversat til fransk gennem klageportalen, uden at man som forbruger skal bekymre sig herom.
Hvis man som dansk webbutik-ejer modtager en klage fra f.eks. en dansk eller fransk forbruger, kan vælge at videresende klagen til et dansk klagenævn f.eks. Forbrugerklagenævnet. Afviser man klagen, skal forbrugeren selv finde et klagenævn, som kan behandle klagen.
Kontakt JJM Advokatfirma på 5354 3853 eller på info@jjm-adv.dk, såfremt I, som webbutik-ejere, gerne vil have afklaret, om jeres webbutik opfylder ovenstående krav.