Højesteret har d.d. afsagt en principiel dom vedrørende passagerers ret til kompensation for flyforsinkelser, der skyldes tekniske problemer.
I denne sag var der tale om et fly fra Københavns Lufthavn, som skulle rejse kl. 8.00. Aftenen inden afrejsen blev der fundet brændstoflækage, og flyselskabet besluttede at anvende et andet fly. Dette medførte en forsinkelse på 10 timer og 58 minutter.
JJM Advokatfirma har tidligere skrevet artikler om, passagerers rettigheder ved flyforsinkelser. Vi har særligt gjort opmærksom på, at passagerer ikke har ret til kompensation, hvis forsinkelse skyldes force majeure, dvs., usædvanlige omstændigheder, som ikke kunne undgås.
Passagerne mente ikke, at der var tale om en usædvanlig omstændighed og anlagde sag mod flyselskabet.
Flyselskabet gjorde gældende, at tekniske fejl på flyet er en usædvanlig omstændighed.
Højesteret kom frem til, at EU-domstolen har haft anledning til flere gange at uddybe, hvad der skal anses for usædvanlige omstændigheder, og at der som altovervejende hovedregel ikke foreligger en usædvanlig omstændighed ved tekniske fejl. Der var i denne sag tale om en fejl, som opstod i forbindelse med flyselskabets sædvanlige drift, og udbedringen af denne fejl lå ikke uden for flyselskabets kontrol. Da den tekniske fejl ikke kunne anses som en usædvanlig omstændighed, skulle flyselskabet udbetale erstatning.
Dommen vil medføre flere kompensationssager mod flyselskaber, som hidtil har været sat på bero og ventet på udfaldet af denne dom.