Aflyst eller forsinket fly? Kend dine rettigheder

Flykompensation
En strejke blandt de franske flyveledere har medført, at SAS i dag har aflyst flere afgange, og søndag aften blev 14 fly fra København aflyst. Det er vigtigt at kende ens rettigheder, når flyafgange bliver aflyst eller forsinket.
Hvis flyafgangen bliver aflyst, har man altid krav på frit at vælge mellem at få rejsen omlagt eller at afbryde rejsen og få billetprisen retur. Dette må ikke koste noget.

Hvis flyet er forsinket i 2-4 timer, skal flyselskabet sørge for, at man får mad og drikke samt 2 gratis telefonopkald i forsinkelsesperioden. Hvis flyet er forsinket i mere end 5 timer, skal flyselskabet også tilbyde at man kan få pengene retur for billetten eller en fri flyrejse hjem, hvis forsinkelsen sker ved mellemlanding. Hvis flyet er forsinket til næste dag, skal flyselskabet endvidere sørge for overnatning på et hotel samt transport frem og tilbage til lufthavnen.
Man kan få økonomisk kompensation op til 600 Euro, alt efter hvor langt man skal flyve. Aflysningen eller forsinkelsen må dog ikke skyldes force majeure dvs., krig, terror, uvejr, uforudsete sikkerhedsmæssige problemer eller lignende. En strejke betragtes som force majeure, dvs., en omstændighed, som flyselskabet ikke har kontrol over.
Har man bestilt en pakkerejse (flybillet samt hotelophold, biludlejning mv.) skal man anmode det selskab, som har solgt pakkerejsen om at dække de tabte udgifter.
Ovennævnte regler gælder for flyvninger til og fra lufthavne inden for EU eller flyvninger fra lufthavne uden for EU til lufthavne inden for EU med et flyselskab, som er EU-luftfartselskab.
Hos JJM Advokatfirma bistår vi klienter i sager, hvor de er blevet nægtet ovenstående rettigheder. Kontakt os på 5354 3853 eller info@jjm-adv.dk.