Man har som forbruger en række rettigheder i det tilfælde, at ens fly bliver forsinket, aflyst eller at man bliver nægtet boarding.
Fly forsinket
Hvis dit fly er forsinket i 2-4 timer, skal dit flyselskab sørge for, at du er får mad og drikke i forsinkelsesperioden. Hvis dit fly er forsinket i mere 5 timer, skal dit flyselskab tilbyde dig at få pengene retur for billetten.
Hvis dit fly er forsinket til næste dag, skal dit flyselskab sørge for, at du kan overnatte på et hotel, og flyselskabet skal sørge for transporten frem og tilbage til lufthavnen.
Fly aflyst
Hvis dit fly er aflyst, kan du vælge mellem at få din rejse omlagt, eller at afbryde rejsen og få din billetpris retur. Du har også krav på et eventuelt hotelophold, måltider, 2 gratis telefonophold samt transport mellem hotel og lufthavnen.
Nægtet boarding
Hvis du frivilligt har valgt at opgive din plads i flyet, skal en eventuelt kompensation aftales mellem dig og flyselskabet.
Hvis du er blevet tvunget til at opgive din plads i flyet, skal flyselskabet udtale en kompensation op til 600 euro for, at du opgiver din plads.
Kontakt JJM Advokatfirma såfremt du er blevet nægtet ovenstående rettigheder. Vi bistår gerne med at sørge for, at du får den rette kompensation.